Frica

Încă nu am reuşit să-mi definesc atitudinea generală faţă de frică. Pe de o parte constat că mă stresează oarecum fricile Mariei, în măsura în care o împiedică sau îi îngreunează făcutul de lucruri despre care ştiu că i-ar plăcea. Însă mi-e limpede că, deşi precauţia e o trăsătură structurală de caracter la ea, frica e doar un instrument temporar de adaptare şi sarcina mea e să o încurajez, să o ajut să depăşească graniţa între spaima de necunoscut şi recunoaşterea bucuriei care o aşteaptă dincolo de fiecare uşă. E frustrant, când ştiu că adoră să se bălăcească, să pierdem o oră jumătate din puţinele ore de înot convingând-o că instructorul nu vrea s-o înece şi că mama e la doar un metru distanţă. Dar graba noastră, a adulţilor cu timp limitat pentru lucrurile care ne fac plăcere, nu foloseşte la nimic în bătălia cu conservatismul unui copil, care ştie că bălăcitul e fenomenal, cât timp te ţine mama de mână.

Mă întreb, deci, cum mă întreb adesea, dacă lipsa de răbdare pe care o am cu propriile mele emoţii (nu-i timp de jelit/urât/stresat/tremurat, pick up your act and go on!) nu se reflectă în prea mare măsură asupra oamenilor din jurul meu, materializându-se în neînţelegere faţă de ceea ce concep drept „complacere” în emoţii neproductive. Asta în condiţiile în care ar trebui, mai degrabă, să mă uit bine dacă nu cumva ard teritorii întregi de sensibilitate prin a nega valoarea şi dreptul de a exista ale emoţiilor negative din mine. Şi, deşi înţeleg teoretic şi una şi cealaltă, rămâne un efort să empatizez cu frica piticului (de altfel, existentă în limite absolut rezonabile, copilul ăsta se culcă cu lumina stinsă).

Lasă un răspuns

