n-am chef

Nu mi-a mai fost a scrie. Am avut de lucru grămezi, aşa că n-am putut rupe din timpul plantaţiei, şi a mijit soarele, aşa că ce-am putut rupe din timpul alor mei am folosit pe afară. Un colţ al grădinii stă martor acestui tip de „lene”, cu o plăntuţă de roşie şi vreo 7 puieţi de mirodenii (că cică pentru ardei e încă prea frig noaptea, aşa că stă deocamdată la căldurică, în verandă). Copilele au cărat cu entuziasm găleţi de iarbă, au scos pământ cu lopăţica din şănţuleţe, a fost un proiect cooperativ impecabil.

Însă planificarea lui, alături de planificarea a încă vreo mie de chestii pe care aş prefera să le fac cu mâinile mele, deşi e clar că nu am timpul fizic pentru asta decât dacă tai din orele de somn sau chiulesc de la sarcini nechiulibile, mi-a cristalizat în şi mai mare măsură problema cuantificării timpului (în bani, în interes, în motivaţie). Sau mă rog, ecuaţia e probabil mult mai complexă, cert mi se pare că dependenţele nu sunt niciodată biunivoce.

Multă lume vorbeşte de multişor despre ciudăţenia faptului că muncim ca să avem cu ce să ne organizăm viaţa aşa cum ne-o dorim, în detrimentul timpului de a o şi trăi. O parte a acestei lumi este conştientă de calitatea de „problemă de lux” a afirmaţiei, având în vedere câte milioane de oameni pe lumea asta muncesc zi-lumină doar ca să mănânce. O altă parte a ei argumentează că, atunci când ai construit, ca societate, suficient de mult la piramida maslowiană, îţi poţi permite întrebări fundamentale despre calitatea vieţii supuşilor/membrilor tăi. Ca atare, 46% (dacă am citit bine în ziar  azi) din olandezii activi pe piaţa muncii lucrează part-time şi majoritatea nu ar vrea să schimbe aceste condiţii. Sigur, toate astea cât timp nu bate prea tare în poartă barda austerităţii, căci existenţa jobului e pe un palier mai consistent al piramidei decât cusutul meu de rochiţe, financiar necuantificabil în condiţiile existenţei lui H&M powered by tricodava chineză.

Poate că e pur şi simplu veşnica mantră că prea le vrem pe toate. Că şi atunci când suntem la 9zecişinuştiucât la sută, tot nu e bine. Şi de fapt gândul meu nu se ducea către „nu e bine”, ci către ce „merită” să i se facă loc şi ce nu, ce faci şi ce delegi, cum cuantifici ce este esenţial pentru propria ta dezvoltare şi ce este insuficient de relevant şi poate fi lăsat de o parte. Făcut biscuiţi cu copiii? Corectat capitole din doctoratul unei prietene? Balet pentru M sau nu? Fiindcă nu e când sau fiindcă nu e important? Nu le duc la înot fiindcă n-am cum organiza sau fiindcă chiar e prea devreme? Toate mailurile odată pe săptămână sau imediat ce le-ai primit, fiindcă altfel dispar din lista de to do? Am timp de blogul ăsta, de fapt? Şi are el o valoare adăugată reală de purgaţie, sau e măcinarea la nesfârşit a ce macin oricum, dar cu litere? Cât costă de fapt un tâmplar care să monteze masa de toaletă pe care am visat-o eu? Şi dacă îl plătesc, este plata lui echivalentă cu satisfacţia că am gândit eu un proiect de bricolaj mai serios şi că l-am şi făcut de la cap la coadă? Dar cu timpul cât mă va fi costat în plus faţă de cât îl costă pe unul care se pricepe? Ce e cuantificabil, deci? Şi cum!?

Un gând despre “n-am chef

  1. Textul asta vine de se leaga, in capul meu, cu cel al Alexandrei Coliban despre dezordinea ordonata a maica-sii, Taina. E simplu de spus „go for it” daca iti produce o bucurie sau produci tu o bucurie cuiva. Ca tot te incurci in plasa asta de teme. Din cite stiu, de obicei we „go for it” in ordinea inversa: cineva are nevoie, ori cineva trebuie bucurat – si pe urma, cum mai incape, restul. In orice caz, rostul blogului pentru mine e clar. Cum si functia reglatoare a „chefului” e la fel de clara.Da’ vorbim.

Lasă un răspuns

