note to self (de mare irelevanță)

Ducându-mă să casc gura pe blogurile pe unde îmi mai clătesc uneori sufletul cu gândurile altora, azi m-am întâlnit cu echivalentul unei pancarte pe ușă care-ți spune că băcănia ta preferată s-a închis. Sigur, nu în termeni așa de duri, căci decizia proprietarei era una de bine, nu una de rău – epuizase (mica spre universala?) frustrare personală care o făcuse să înceapă aventura scrisului în public și care îi adusese mii de cititori de pe multe meridiane. Era fericită, ceea ce se dovedise incompatibil cu critica anumitor fenomene pe net, pentru că ele încetaseră să o mai preocupe. E ca și cum pancarta ar fi zis că băcanul a plecat să facă o călătorie în jurul lumii, să-l scuzăm. Poate se întoarce, poate nu.
Asta m-a făcut să mă gândesc la efemeritatea relațiilor virtuale pe care am început să le construim în ultimii ani, la măsura în care ajungi să investești sufletește în viețile unor oameni cu totul necunoscuți, dar adesea mai cunoscuți decât cei din jurul tău. Am primit în tot acest răstimp deschiderea asta cu entuziasm: a regăsi bucăți de simțire în lume care scrie pe alte continente, în alte limbi, cu background-uri complet diferite, mi-a oferit mult timp un sentiment de apartenență și de micime la scara întregului acceptată cu drag – sentimentul că nu ești așa de special în idioțeniile pe care le gândești, că nimic nu e atât de mare pe cât pare în clipa respectivă, că liberul arbitru, chiar și atunci când funcționează întru totul paralizant, e mai degrabă o iluzie și că, în calitatea ta de furnică, oricât de responsabil ai fi, funcționezi oricum într-un cadru de determinări care te fac să nu poți face decât acele alegeri care sunt gata determinate – deci n-o fi foc orice ai face. Sigur, a-ți trăi procesele interioare în public (oricât de mare sau de mic ar fi cel virtual) te face întrucâtva vulnerabil și exhibă lucruri pe care nu toată lumea le vrea „out there”. Ca atare e de înțeles nevoia de a închide băcănia de sentimente atunci când cercul interior se rotunjește a bine. Sigur, se poate pune sub semnul întrebării foamea cititorului de blog pentru procesele altuia – în ce măsură e o formă de televiziune în direct, în ce măsură e căscatul gurii printr-o fereastră într-o casă de om în care arde lumina? [M-am întrebat adesea dacă oare asta e ce e interesant, dar faptul că informațiile prea personale mi s-au părut tot timpul mai degrabă un surplus (adesea inevitabil) și că cele care m-au mișcat în scrisul altora au fost mai degrabă observațiile impersonale îmbrăcate în lentila extrem de personală a altcuiva, tind să cred că nu. Că, deși adesea blogurile pe care le citesc au o calitate foarte intimă, deschiderea nu o constituie informațiile personale de pe urma cărora ai putea să ai judecăți despre un om, ci buna practică a lui „eu așa operez procesul ăsta”, „eu așa cuget”, „pe mine afirmația x mă atinge în acest mod, tu te-ai gândit vreodată la asta?” etc.] Sigur, există multe obiecții de adus atât scrisului, cât și cititului de bloguri, precum și multe de decantat în motivațiile interioare care te pot face să vrei să faci asta. Dar…
Dar astăzi nu este o zi de închis băcănia. Nu pentru că până și Cat Stevens își acceptă din nou natura, împotriva lui Jiminy cel extern care i-a zis că păcătuiește cântând. Doar pentru că, până nu știi măcar ce te face să cânți au ba, n-are nici un sens să fluturi operatorul ideologic al păcătuitului. A închide băcănia înainte să fii gata să pleci în jurul lumii (orice ar însemna asta) e doar o formă de faliment prin autocenzură, nu vreo înțelepciune. Deci mă bucur pentru steluța dispărută de pe firmamentul cu RSS feeds, mă bucur că tema prea mică a blogului ei a încetat s-o încapă ca ființă și că s-a dus să-și vadă de viață. Dar mai mișun prin virtual o vreme. Pentru că de ordine în varza pulsiunilor și a gândurilor e nevoie tot timpul. Sau am eu.

Lasă un răspuns

