indignez-vous

Nu știu dacă mai am resurse de indignare. Nici măcar de frustrare. Și asta deși locuiesc într-un loc de pe glob unde lucrurile sunt relativ decent reglementate. Și deși lucrez pentru unii care fac chestiile uneori prost, dar cu intenții în general apărabile drept etice. Și deși m-ar bate Dumnezeu. Și deși, cum le ziceam colegilor mei la cafea de dimineață, albumul cu știrile anului 1974 care zace în sufragerie la noi (fiindcă în Olanda se publică unul pe an și pentru că e de bonton să ai albumul cu anul nașterii tale – recte a jumătății mele) sună cu mult mai înspăimântător decât cel al știrilor de anul ăsta. Sau cel puțin la fel de.

Dar în două zile să te sufoci de asta (din principiu), asta, asta (nu că nu mă așteptam) și asta, bașca de gaze de șist și roșia, devine neproductiv. Ai zice aproape că e mai sănătos să-ți vezi de treaba ta măruntă, dacă n-ar fi și aia stropită din belșug cu indignare. Mă gândesc că pentru a mă exprima civic pe toate temele care mă revoltă mi-ar trebui niște ani de viață în plus, ba pentru a mă exprima civic pe toate temele care li se par altora (mai) importante ar trebui să trăiesc revoltându-mă. Ceea ce poate ar fi mai productiv pentru societate decât să lucrăm fiecare să băgăm bani în vistieriile statului pe care nu le controlează o revoltă sistematică (și, pe unele, nici măcar dialogul social – exclusiv mimat  – sau dialogul cu ONG-urile – finanțate pe acest model). Ar fi esențial să dezvoltăm un model de finanțare a oamenilor care vor să se implice – ferindu-l totodată de mercenariat. Ceea ce pare imposibil. Crowdfunding pentru lanțuri umane. Un leu pentru Ateneu pentru penalizarea fiecărui act de corupție. Aș visa eliminarea imunității de așa manieră încât să se poată cere daune fiecărui ministru pentru consecințele prostiei lui, bani din care să se finanțeze miniștri mai competenți și mai cinstiți – bla-ha-ha!

Cât de simplu e să te extragi complet din a urmări sminteala publică și cât de greu e să-ți păstrezi respirația egală dacă optezi să asculți pulsul lumii!

Un gând despre “indignez-vous

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.